Avgifter för schakt på allmän platsmark
Kommunfullmäktige har beslutat att avgifter och viten för schaktning i allmän platsmark ska gälla fårn och med 1 juli 2017.
Luleå växer och det är många som vill schakta i kommunens mark. Allt från bolag/förvaltningar som bygger ut infrastrukturen under mark till privatpersoner som bygger om anslutningar mot kommunal mark.
Luleå kommun har ansvaret mot tredje man för all allmän platsmark, d v s all planlagd mark som inte är fastighetsmark. Som väghållare har kommunen ansvar för att trafiksäkerheten och framkomligheten är god vid alla vägarbetsarbetsområden. Ansvaret gäller även för gång- och cykelvägar, trottoarer, parkeringar, torgytor och parkmark.
För att kunna leva upp till ovanstående ansvar krävs vetskap om de schakter som förekommer inom allmän platsmark. Detta är ett rusurskrävande arbete för att kunna erbjuda en effektiv administration och kontinueliga kontroller
För varje enskilt arbete måste det göras en specifik schakttillståndsansökan.
Åtgärd | Avgift |
---|---|
Prioriterade gator | |
Ansökan om schakttillstånd | 1 500 kr |
Ansökan om tillfällig TA-plan | 1 500 kr |
Pågående TA-plan | 200 kr/påbörjat kalenderdygn |
Pågående schakt | 200 kr/påbörjat kalenderdygn |
Övriga ytor | |
Ansökan om schakttillstånd | 500 kr |
Ansökan om tillfällig TA-plan | 500 kr |
Pågående TA-plan | 50 kr/påbörjat kalenderdygn |
Pågående schakt | 50 kr/påbörjat kalenderdygn |
För att ett arbete ska räknas som att det utförs på prioriterade gator räcker det med att en del av arbetet, eller tillhörande TA-plan är på prioriterade gator.
Sidan uppdaterades den 26 april 2023