Kriskommunikation
Vid en större samhällsstörning kommer vår webbplats lulea.se att användas för att informera om vad som har hänt, ge lägesbeskrivningar och råd till allmänheten. Du kommer att hitta länk till informationen på startsidan.
Vid en större samhällsstörning kan du också få information genom:
- Luleå kommuns facebooksida Länk till annan webbplats.
- Luleå kommuns kundcenter 0920-45 30 00
Andra viktiga informationskanaler
- Viktigt meddelande till allmänheten – VMA
Ett VMA sänds via radio och/eller TV. Det kan också kompletteras med en utomhussignal ("Hesa Fredrik") och sms via telefon. Hör du utomhussignalen ska du:
- snabbt gå inomhus
- stänga dörrar, fönster och ventilationer
- lyssna på Sveriges Radio P4.
Observera att utomhussignalen testas klockan 15.00 den första helgfria måndagen i mars, juni, september och december.
- Det nationella informationsnumret 113 13
113 13 drivs av SOS Alarm och hit kan du ringa för att få information om stora olyckor och kriser, men även för att lämna information. Tjänsten är tillgänglig dygnet runt, årets alla dagar. - Webbplatsen www.krisinformation.se Länk till annan webbplats.
Här finns samlad krisinformation från Sveriges myndigheter. - Sveriges Radio P4
Sveriges Radio har ett särskilt ansvar för att informera vid samhällsstörningar.
Om telefoni och elförsörjning inte skulle fungera kommer information att spridas på andra sätt. Det kan till exempel vara via flygblad och kommunens affischtavlor eller via allmänna informationsplatser som skolor och sporthallar.
Riktlinjer för kriskommunikation
Luleå kommuns riktlinjer för kriskommunikation Pdf, 652.4 kB. beskriver hur de kommunala verksamheter som är inblandade i en samhällsstörning ska arbeta med sin kriskommunikation.
Sidan uppdaterades den 5 oktober 2021