Verksamhetsbidrag kultur och fritid
Här hittar du information om Luleå kommuns verksamhetsbidrag till kultur- och fritidsföreningar. Verksamhetsbidrag kan man söka om föreningen har en regelbunden och omfattande verksamhet.
När kan vi söka verksamhetsbidrag?
Ansökningsperiod: 15 augusti - 15 september.
Verksamhetsbidrag kan både producerande och arrangerande kulturföreningar söka. Bidraget syftar till att bibehålla och framförallt utveckla Luleå kommuns kulturutbud. Med ett verksamhetsbidrag ska en kulturförenings långsiktiga planering av verksamheten underlättas.
Kriterier
- Verksamheten ska berika Luleås kulturliv
- Verksamheten ska verka som en ideell förening med stadgar, styrelse, verksamhetsplanering och arrangera återkommande årsmöten med verksamhetsbeskrivning samt revisionsberättelse
- Bifoga en verksamhetsplan och budget för kommande år, föreningens senaste verksamhetsberättelse, balans- och resultaträkning, revisionsberättelse och även styrelseuppgifter
- Föreningen ska klargöra sitt perspektiv och arbete med jämställdhet, barn och unga och mångfald. Dessa områden kommer även att innefattas i redovisningen för erhållet verksamhetsbidrag
När kan vi söka verksamhetsbidrag?
Ansökningsperiod: 15 augusti - 15 september.
Verksamhetsbidrag fritid ges till föreningar och organisationer med en omfattande och regelbunden verksamhet. Med ett verksamhetsbidrag ska en fritidsförenings långsiktiga planering av verksamheten underlättas.
Verksamhetsbidragsföreningar ska använda sig av Luleå kommuns logotyp i sin marknadsföring.
Kriterier verksamhetsbidrag fritid
- Verksamheten ska verka som en ideell förening med stadgar, styrelse, verksamhetsplanering och arrangera återkommande årsmöten med verksamhetsbeskrivning samt revisionsberättelse.
- Bifoga en verksamhetsplan och budget för kommande år, föreningens senaste verksamhetsberättelse, bokslut, balans- och resultaträkning, revisionsberättelse och även styrelseuppgifter.
- Föreningen ska klargöra sitt perspektiv och arbete med jämställdhet, barn och unga och mångfald. Dessa områden kommer även att innefattas i redovisningen för erhållet verksamhetsbidrag.
Hur ansöker vi?
- Föreningen utser en behörig person som ansvarar för alla bidragsansökningar.
- Beslutet (med personens namn och e-postadress) protokollförs och skickas in digitalt till kultur- och fritidsförvaltningen.
- Därefter får personen användarnamn och lösenord till det elektroniska bidragssystemet Rbok och föreningen kan göra sin ansökan.
Är er förening redan registrerad i Rbok kan ni själva ändra eller lägga till ytterligare personer som ansvarar för era bidragsansökningar. Om er förening ännu inte är registrerad i Rbok kontakta kundcenter på 0920 - 45 30 00.
Sidan uppdaterades den 18 juni 2025