Internationellt samarbete i Erasmus+

Förvaltningens verksamheter utvecklar det internationella samarbetet. Förskola, grundskola och gymnasieskola är ackrediterade inom Erasmus+.

Förskollärare som är på utbyte med Erasmus+

Förskollärarna Lotta, Linda och Ida-Sofia som är på jobbskuggning genom Erasmus+ på förskolan Montecchio Emilia i Cavriago, Italien.

Ackrediteringens syfte är att underlätta för skolor att delta strategiskt och långsiktigt i europeiskt samarbete som möjliggör utbyte för elever, lärare och rektorer. Internationellt samarbete är ett mål i läroplanerna.

Erasmus+ är EU:s program för utbildning, praktik, ungdomsutbyten och idrottsprojekt i EU.

Erasmusprogrammet 2021–2027 har ett starkt fokus på social delaktighet, den gröna och den digitala omställningen och ungas delaktighet i det demokratiska livet. Programmet stöder arbetet med det europeiska området för utbildning, handlingsplanen för digital utbildning och den europeiska kompetensagendan.

Med Erasmus+ kan lärare och annan personal i utbildningssektorn fortbilda sig utomlands. Det kan vara jobbskuggning, arbetsplatsbesök, undervisningsuppdrag, kurser eller andra evenemang. Fortbildningen kan ges både vid utbildningsinstitutioner och relevanta organisationer utanför utbildningssektorn.

Internationaliseringen och ackrediteringen av förskolan i Erasmus+ under perioden 2023–2027 fokuserar på att stödja och förbättra utbildning och undervisning för barn genom internationellt samarbete och personalutbyte. Ackrediteringen fungerar som grund för internationell samverkan som möjliggör att identifiera samarbetspartners, jobbskuggning där förskolepersonal följer yrkesverksamma i andra länder för att utbyta erfarenheter och utveckla färdigheter och kurser som ger personal möjlighet att förbättra sina yrkeskompetenser. Under ht. 2023 och vt. 2024 genomfördes jobbskuggningar i Finland, Italien och Slovenien, med totalt 31 deltagare. Kurser genomfördes i Spanien och Italien, där totalt 19 personer deltog.

Jobbskuggning 2023/2024

Finland: Palgas, Malax/Korsholm och Pedersöre
Italien: San Lazaro och Montecchio Emilia
Slovenien: Ljubljana

Kurser 2023/2024

Italien: Innovative teaching methods och The best for preschool teachers (Palermo), Artificial intelligence for education (Bologna) och Mindfulness och balanserat välmående(Rom).
Spanien: Project Cycle Management for KA1 and KA2 Projects (Malaga)

Kontaktperson: Ulrika Almqvist, 0920-453000

Luleås kommunala grundskola har sedan 2023 en ERASMUS ackreditering för 2023–2027, vilkens syfte är att underlätta för skolorna att genomföra utbyten/mobilitet inom ramen för ERASMUS som fördelar medel till aktiviteter. Enligt grundskolans läroplan ska skolan utveckla sina internationella kontakter. Första året deltog 5 skolor i ERASMUS aktiviteter till att vara 11 skolor läsåret 2024–25. De aktiviteter som skolorna genomför är resor med elevutbyte, jobbskuggning där skolpersonal möter europeiska motsvarigheter exempelvis lärare i syfte att utveckla sin egen undervisning. Inom ERASMUS finns även ett utbud av kurser för personal inom skolsektorn. Under läsåret 23/24 skedde samarbeten med Finland, Frankrike, Spanien, Irland, Danmark.

Bridge

Projektets huvudsyfte är att öka europeiska skolors utbildningskvalitet genom att utveckla en strategi för ökat välbefinnande som omfattar hela skolan. Utöver detta är de specifika målen följande.

  • Att utrusta hela personalen med nya färdigheter och kunskaper om hur välbefinnandet kan främjas både i klassrummet och i skolan i stort.
  • Att utveckla effektiva processer för att involvera eleverna i utformningen och genomförandet av insatserna.
  • Att utforma och utveckla en färdig verktygslåda för välbefinnande i skolan som är enkel att använda.

Projektet bygger på praktiska erfarenheter och på forskningsresultat och avser att utveckla en uppsättning verktyg som kan anpassas till olika kontexter i skolor.

Projektet förväntas ge tre konkreta resultat:
Utbildningsmoduler om välbefinnande i skolan
Utbildning för lärare, implementering (cascade implementation) av workshops i skolorna, bedömning av resultaten och utformning av ett material som möjliggör upprepning i andra skolor.

Strategier för att engagera eleverna
Insamling och verifiering av framgångsrika strategier för att engagera eleverna, där ett urval ska genomföras i pilotprojekt i några utvalda skolor.

Verktygslåda för välbefinnande i skolan
En verktygslåda för välbefinnande i skolan kommer att produceras, med målet att den ska vara enkel att implementera i de skolor som omfattas av skolplikten.

Kontaktperson: Joakim Hellgren, 0920-453000

Luleås gymnasieskola har sedan 2021 en ERASMUS ackreditering både för högskoleförberedande och yrkesförberedande program. 2021 sökte ett av de högskoleförberedande programmen och blev godkända. 2022 anslöt även ett annat högskoleförberedande program. Samma år bildade alla yrkesprogram ett konsortium för att söka ackreditering tillsammans. Under nuvarande programperiod har ca 70 deltagare från gymnasiet genomfört utbyten, utlandspraktik, kurser, och jobbskuggningar.

Kontaktperson: Ann-Sofi Wallerström, 0920-453000

SERN är ett nätverk som utvecklar relationer mellan norra och södra Europa, framförallt mellan Sverige och Italien. SERN är en samarbetspartner som underlättar kommunens internationella utbyten. SERN verkar både på lokal, regional och nationell nivå med att främja utvecklingen av långsiktiga relationer och partnerskap.

https://www.sern.eu/projects/bridge/ Länk till annan webbplats.

BE+ Building Capacity for Erasmus+ in School Education

Grundskolan och gymnasiet har under perioden 2020-2023 genomfört ett projekt i samarbete med SERN, Trondheims kommun (Norge), Esslingens kommun (Tyskland), skolor i Guatelli (Italien) som partners och med Norrköpings kommun som leadingpartner/projektkoordinator.

Projektets syfte var att utveckla former för hur skolor kan öka den administrativa och organisatoriska kapaciteten för att underlätta internationellt utbyte på elev och lärarnivå.

Projektledare och kontaktperson: Joakim Hellgren
joakim.hellgren@skol.lulea.se

https://www.beplusproject.eu/sv/home-svenska/ Länk till annan webbplats.

Sidan uppdaterades den 6 november 2024