Publikationer
Inom förvaltningen pågår olika forsknings- och utvecklingsprojekt i samverkan med forskare och lärosäten. Denna samverkan resulterar i rapporter, artiklar, avhandlingar och examensarbeten i samverkan som presenteras på denna sida.
Nr 2024:1
Förskollärare och barnskötares konstruktioner Pdf, 402.9 kB.av utbildning och undervisning i förskolan Pdf, 402.9 kB.utifrån ett genusperspektiv Pdf, 402.9 kB.
Sara Cervantes, Urban Eriksson och Tobias Skogsberg
Nr 2016:3
En spirande modell Pdf, 941.3 kB, öppnas i nytt fönster.
Examensarbetet som en framgångsfaktor för samverkan universitet och verksamhet - exemplet Spira förskola
Marie Nordlund, Kristin Forshäger, Catarina Lundqvist och Ingela Åström
Nr 2016:2
Utvärdering av Luleå kommuns Matematikstrategi 2012-2015 Pdf, 1.3 MB, öppnas i nytt fönster.
Pdf, 1.3 MB, öppnas i nytt fönster.Fokus på Styrning och Ledning
Sara Cervantes och Lena Heikka
Nr 2016:1
Förskola på vetenskaplig grund Pdf, 2 MB, öppnas i nytt fönster.
Förskolechefers och ledningsstöds beskrivningar av arbetet med vetenskaplig grund i förskolans praktik ur ett nyinstitutionalistiskt perspektiv
Sara Cervantes
Nr 2014:1
Kunskap och bedömning Pdf, 5.4 MB, öppnas i nytt fönster.
På vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, lärande som gör skillnad
Ann Isaksson Pelli i samarbete med Jan Håkansson
Nr 2013:1
Vi lärde oss bli bättre lärare Pdf, 1.8 MB, öppnas i nytt fönster.
Gunnar Jonsson, Britta Eliasson, Camilla Erstam och Max Larsson
Nr 2012:1
Från kvalitetsredovisning till ett systematiskt kvalitetsarbete Pdf, 3.4 MB, öppnas i nytt fönster.
En seminarieserie för förskolechefer och rektorer
Jan Håkansson
Nr 2011:1
Jag kan också spela musik! Pdf, 44.4 MB, öppnas i nytt fönster.
En studie av musikalist självbild och musikundervisning
Joakim Hellgren
Nr 2010:1
Kunskap och bedömning för utveckling och lärande Pdf, 3.6 MB, öppnas i nytt fönster.
En sammanfattande analys av en pågående process
Henrik Román
Nr 2009:1
Lyfta matematiken Pdf, 2.7 MB, öppnas i nytt fönster.
Hållbar skolutveckling för skolledare, lärare och elever
Monica Johansson
Nr 2008:1
Nyliberala influenser inom utbildningssektorn Pdf, 897.3 kB, öppnas i nytt fönster.
Fristående skolors etablering och en kommuns uppfattning
om dess konsekvenser.
Sara Cervantes
Förskollärare och barnskötares konstruktioner Pdf, 402.9 kB.av utbildning och undervisning i förskolan Pdf, 402.9 kB.utifrån ett genusperspektiv Pdf, 402.9 kB.
Sara Cervantes, Urban Eriksson och Tobias Skogsberg
Examensarbeten i samverkan (Examensarbeten i samverkan | Luleå tekniska universitet (ltu.se) Länk till annan webbplats.
2021
Hantera frihet och ansvar (doria.fi) Länk till annan webbplats.
Om unga personers liv, hälsa och behov av stöd
Doktorsavhandling
Lillemor Östman
2015
Matematiklärares målkommunikation Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
En jämförelse av elevernas uppfattningar, lärarens beskrivningar
och den realiserade undervisningen
Licentiatavhandling
Lena Heikka
2014
Ambiguities and Intertwinings in Teachers' Work : Existential dimensions in the midst of experience and global trends (diva-portal.org) Länk till annan webbplats.
Doktorsavhandling
Susanne Westman
2011
I min familj är vi omusikaliska – en studie av barns musikaliska identitet Länk till annan webbplats..
Licentiatavhandling
Joakim Hellgren
”Tänka framåt, tänka bakåt, tänka runt och tillbaka” – rörelser i ett utvecklingsprojekt om undervisning i förskolan" Pdf, 557.3 kB.
Moa Frid, Erika Jonsson, Lena Johansson & Åsa Pettersson (2024) Antologibidrag i Forskning och utveckling i skola och förskola, Luleå tekniska universitet.
Being young in times of uncertainty and isolation: adolescents’ experiences of well-being, health and loneliness during the COVID-19 pandemic Länk till annan webbplats.
Jessica Hemberg, Amanda Sundqvist, Yulia Korzhina, Lillemor Östman & Sofia Gylfe (2024) i International Journal of Adolescence and Youth, Vol. 29:2024, Nummer 1.
Creating a Caring Relationship with Emerging Adults by Helping and Being a Support: Youth Workers’ Experiences.
Lillemor Östman, Santamaki Fischer, R., Pia Nyman-Kurkiala, & Jessica Hemberg. (2023).International Journal of Caring Sciences, 16(1), 1.
Ungas upplevelser av distanslärande under COVID-19-pandemin – möjligheter och Länk till annan webbplats.begränsningar Länk till annan webbplats.
Jessica Hemberg, Yulia Korzhina, Amanda Sundqvist, Lillemor Östman,
Henrik Groundstroem, Lisbet Nyström & Pia Nyman-Kurkiala (2022) i
Loneliness as experienced by adolescents and young adults: an explorative qualitative study Länk till annan webbplats.
Jessica Hemberg, Lillemor Östman, Yulia Korzhina, Henrik Groundstroem, Lisbet Nyström & Pia Nyman-Kurkiala (2022) i International journal of Adolescense and Youth, Vol 27:2022, nummer 1.
Loneliness – two sides to the story: adolescents’ lived experiences Länk till annan webbplats.
Jessica Hemberg, Lillemor Östman, Yulia Korzhina, Henrik Groundstroem, Lisbet Nyström & Pia Nyman-Kurkiala i International Journal of Adolescence and Youth, Vol 26:2021, nummer 1
Kollegialt lärande och förebyggande arbetssätt i praktiken: hur lärare tolkar och omsätter policy i praktiken Länk till annan webbplats.
Anna Kassfeldt (2021) magisteruppsats, Umeå Universitet
To Understand the Meaning of Being an Emerging Adult From a Caring Science Perspective—A Phenomenologic Hermeneutic Study.
Lillemor Östman, Pia Nyman-Kurkiala & Fischer, R. S. (2020). International Journal for Human Caring, 24(1).
"Musikalisk identitet och musikundervisning."
Ferm-Thorgersen, C. red. (2013) Kapitel i boken Länk till annan webbplats.Perspektiv på praktiknära musikpedagogisk forskning: Utkomster av en forskarskola Länk till annan webbplats., Luleå tekniska universitet.
Sidan uppdaterades den 5 november 2024