Utvecklings- och forskningsprojekt
Inom arbetsmarknads- och utbildningsförvaltningens verksamheter genomförs olika utvecklingsprojekt utifrån ett vetenskapligt förhållningsätt.
Det är vanligt med samverkan med olika aktörer, till exempel forskare. Genom samverkan bidrar olika professioner till utveckling, lärande och ny kunskap. Utvecklingsprojekt syftar till att skapa nya eller förbättrade arbetssätt inom en verksamhet.
ULF är en nationell försöksverksamhet som genomförts på uppdrag av regeringen mellan åren 2017 och 2024 och som planeras övergå till en permanent verksamhet från 2025. Försöksverksamheten ska utveckla och pröva hållbara samverkansmodeller mellan akademi och skola vad gäller forskning, skolverksamhet och lärarutbildning.
Samverkansprojekt mellan skolor i Luleå kommun och Luleå tekniska universitet har pågått under försöksperioden. Inom grundskola, förskola och gymnasieskola har lärare tillsammans med forskare på LTU samverkat i att utveckla verksamheten utifrån skolornas behov.
Om ULF | Luleå tekniska universitet (ltu.se) Länk till annan webbplats.
Forskarskolan Praktiknära skolforskning (PROFS) är en samverkan mellan Luleå tekniska universitet, Bodens kommun, Kiruna kommun, Luleå kommun, Skellefteå kommun och Region Norrbotten.
PROFS startade 2019 och har sedan utökats med fler doktorander inom ämnena engelska och svenska med didaktisk inriktning, pedagogik, matematik och lärande. PROFS har därefter utökats även till ämnena fysik, historia och statsvetenskap. Syftet med forskarskolan är att bidra till kunskapsutveckling i anslutning till skola/förskola och lärarutbildning.
Doktorandernas forskningsprojekt har praktiknära frågeställningar med utgångspunkt i skolans/förskolans uppdrag, lärarutbildningens verksamhet eller skolsystemet som helhet. Doktoranderna samverkar med regionens parter genom att delar av deras tjänstgöring sker på uppdrag av externa parter exempelvis samarbeten med Luleås skolverksamhet.
Att hitta sin plats i livet
Tidsperiod: 2023-2027
Samverkan mellan Luleå Tekniska Universitet, Arbetsmarknads och Utbildningsförvaltningen samt Socialförvaltningen i Luleå Kommun.
Att hitta sin plats i livet är ett samverkansprojekt om existentiell hälsa och filosofiska samtal i Anpassad grundskola. Existentiell hälsa handlar om att tro och ta vara på livet. Det kan ofta vara en lång utredningsprocess, många år, innan en elev med intellektuell funktionsnedsättning blir mottagen i Anpassad grundskola. Under utredningstiden går eleven i grundskolan och det uppstår en skillnad mellan elevens förmåga och omvärldens krav. Ofta blir självförtroendet negativt påverkat och studiemotivationen låg utifrån en upplevelse av att man inte klarar skolan. Genom filosofiska samtal kommer projektet bland annat att belysa och problematisera kring elevgruppens existentiella hälsa och införa vetenskaplig evidensbaserad praktik och praktiska arbetssätt. Forskning sker på avancerad nivå genom en doktorand.
Hälsoprojekt-Välbefinnande i förskolan
På Björkskatans förskoleområde har vi arbetat i ett forskningsprojekt med att utveckla och förändra vårt arbetsmiljöarbete, från ”brist- och kontrollkultur” till att arbeta mer främjande och förebyggande, ett koncept enligt forskningsfältet Positiv psykologi. Det handlar inte primärt om att alla ska tänka positivt utan om att identifiera faktorer som ökar människors hälsa och välbefinnande. Faktorer som påverkar är hur man känner glädje och är tillfreds, hur engagerad man är i olika aktiviteter, att man har rika sociala relationer eftersom människor mår bättre tillsammans med andra, att känna att arbetet är meningsfullt och att få lyckas med saker. Vi har arbetat med olika metoder och aktiviteter som är enkla att ta till sig och som bygger upp människans mentala styrka, det i sin tur skapar resiliens dvs. motståndskraft. Projektet har följts av två följeforskare från hälsovetenskapen på Åbo Akademi i Finland som gjort fokusgruppintervjuer i inledningen av projektet och efter ett år.
Aktiva skoltransporter
Projektet Aktiva skoltransporter startade 2016 som ett samarbetsprojekt mellan några skolor i Luleå kommun och Luleå tekniska universitet. Det är ett skolbaserat forskningsprojekt som främjar barns hälsa genom möjlighet till vardagsrörelse genom att cykla eller gå till och från skolan.
Forskare, lärare och elever har tillsammans utvecklat en modell för beteendeförändring för att fler barn ska gå eller cykla till och från skolan. Modellen har vidareutvecklats och är nu spridd till samtliga skolor inom kommunen till majoriteten av Norrbottens kommuner men även utanför länet.
Projektet har bidragit till ny forskning, uppmärksammats nationellt men även spridits internationellt via konferenser och nätverk. För mer information se
Aktiva skoltransporter | Luleå tekniska universitet (ltu.se) Länk till annan webbplats.
Aktivaskoltransporter Länk till annan webbplats.
Jag tar mig framåt - Luleå kommun (lulea.se) Länk till annan webbplats.
Let's gå, trampa på - Region Norrbotten Länk till annan webbplats.
Nyheter inom projektet:
Juni 2024 deltog representanter för grundskolan i en europeisk konferens Velo-city 2024 och berättade om projektet Aktiva skoltransporter samt Luleå kommuns arbete med att främja barns trygga skolvägar. Velo-city 2024 Ghent - Velo-city Conference (velo-city-conference.com) Länk till annan webbplats.
September 2024 var grundskolans representanter inbjudna till ett Riksdagsseminarium om Ungas hälsa. Där presenterade grundskolans representanter modellen Aktiva skoltransporter, grundskolans olika hälsoinsatser, Region Norrbottens och LTU:s arbete med spridning av Aktiva skoltransporter – Lets gå trampa på, samt Luleå kommuns arbete med säkra skol- och cykelvägar.
Tänka-Resonera-räkna (TRR) F-3
TRR är ett samarbetsprojekt med Nationell centrum för matematikutbildning (NCM). Luleå tillsammans med Malmö, Vellinge, Västervik, Gislaved och Timrå kommun ingick omgång 3, där TRR startades upp hösten 2020.
Undervisningen i TRR genomförs enligt NCM:s modell Tänka, resonera och räkna F-3. Det är en modell som utgår från forskning om matematikundervisning med fokus på taluppfattning i de lägre åldrarna förskoleklass samt lågstadiet. Undervisningen bygger på specifik modell där resonemang mellan elever och mellan elever och lärare är en framträdande aspekt. Eleverna ges möjlighet att utveckla förmågor som resonera, förklara sina tankegångar och lära tillsammans med andra elever.
Undervisningsmaterialet består av ett färdigt undervisningsmaterial med tillhörande lärarhandledning. TRR är även en kompetensutvecklingsinsats i matematik, lärarna har kontinuerliga träffar kring det matematiska undervisningsinnehållet för respektive årskurs.
Skolor som arbetar med TRR i Luleå kommun ges stöd av en arbetsgrupp bestående av lärare, rektorer och utvecklare.
Podcast om TRR - matematik för alla sinnen Länk till annan webbplats.
Främjande av hälsa och social interaktion för skolbarn med ljudöverkänslighet
Ett forskningsprojekt på Luleå tekniska universitet i samverkan med Luleå kommun med start 2024. I projektet undersöks ljudöverkänslighet hos skolbarn, hur det påverkar barnen och vad som kan göras för att underlätta för dessa barn att delta i undervisning och i social interaktion med sina skolkamrater. Studien är ett doktorandprojekt som väntas pågå i tre till fyra år. Det omfattar ljudmätningar på skolor och enkäter till vårdnadshavare i ett första steg.
Motivation och lärande i matematik
Grundskolan i Luleå kommun har ett pågående samarbete med forskare från Umeå universitet kring undervisning och lärande i matematik, ett initiativ från lärare i Luleå kommun. Det är ett 4-årigt forsknings- och utvecklingsprojekt med datainsamling under perioden 2020–2023, under 2024 pågår analys av insamlat material. Syftet är att få en ökad förståelse för elevernas tankar om deras lärande av matematiken och hur deras motivation och lärande kan stödjas och utvecklas.
Forskarna har under 2020–2023 kompetensutvecklat matematiklärare på tre skolor samt studerat effekter på undervisningen. I datainsamlingen har alla kommunens elever i åk 3–9 gjort ett matematiktest och svarat på elevenkäter, även lärarna har svarat på enkäter.
Motiverande lärmiljö
Utbildningsprojekt Framtidskortet – ett digitalt verktyg till stöd för vägledning
Tidsperiod: 2022 tills vidare 1-2 ggr/år
Samverkan: Stockholms universitet, Studie- och yrkesvägledarprogrammet och Framtidskortet. Medverkande: Lärare och studenter från Studie- och yrkesvägledarprogrammet termin 6 samt samordnare från Framtidskortet.
Studenterna introduceras i Framtidskortet. Genomförande: Övning: I par får de pröva Framtidskortet i ett vägledningssamtal i digital miljö (Zoom). Uppföljning: Samtal om vägledningsmetoder i digitala miljöer. Praktisk användning: Studenterna erbjuds att använda Framtidskortet i sin avslutande VFU.
Sidan uppdaterades den 5 november 2024