Spelbyggarna
För årskurs 5-6.
Projektets innehåll
Eleverna får tillsammans bygga ett spel i 3D med hjälp av Unity och Blender. Vid första tillfället går vi igenom programmen som ska användas, eleverna får bestämma en miljö, vilka hinder som finns på vägen och hur man "går i mål". Eleverna får sen skapa 3D-objekt, musik och ljud som behövs för att konstruera denna värld. När alla komponenter är klara sätts delarna ihop till ett spel.
Eleverna kan efter avslutat projekt mer om digitalt tredimensionellt bildskapande och hur det hänger ihop med ett spels prestanda. Eleverna har fått mer kunskaper om hur man planerar och bygger spel och hur programmeringen fungerar genom att man använder enkla script och kopplar till spelobjekten.
Förutsättningar
Tre hela förmiddagar ca. 08.30-11.00. Antingen tisdagar, torsdagar eller fredagar. Helklass med två elever per dator eller halvklass där varje elev kan arbeta på en egen. Vi har med oss 14 datorer.
Anknytningar till styrdokument
Lgr22
Projektet kopplar till det centrala innehållet för åk 4-6 i följande ämnen:
Bild: […] tredimensionellt arbete. Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i två- och tredimensionella bilder, till exempel linjer, färg och hur kombinationer av dessa kan användas i bildskapande arbete. […] digital bildbehandling.
Matematik: Programmering i visuella programmeringsmiljöer.
Musik: […] digitala verktyg för ljud- och musikskapande.
Svenska: Texter som kombinerar ord, bild och ljud samt texter i digitala miljöer.
Teknik: Styrning av egna konstruktioner […] med programmering
Kontaktperson och anmälan
Sidan uppdaterades den 3 september 2024